Ogos 01, 2010

MENGIGAU @ SLEEPTALKING

mest korang cm pelik kan..nape tetibe je aku nyer title tu mengigau@sleeptalking..hahah..actually just nk cerite yang En Tunang aku ni selalu ngigau..so many times da..penah dulu aku kol die ngah tido..n suddenly die cakap "abg tadi basuh pinggan kt umah kawan abg..pastu amik sabun serbuk kt HKL"..time tue rase nk berguling gelak..tp di sebabkan aku nye kakak pun perangai cmtue..so aku ade ilmu sedikit tentang orang ngigau nie..so here..ade sedikit ilmu tentang ngigau..



***********************************************************************************

Mengigau, sleeptalking atau somniloquy merupakan vokalisasi saat tidur, bisa berupa kata-kata yang jelas atau bahkan sekedar gumaman. Kondisi ini bisa dipicu oleh keadaan emosional-psikologis, demam atau tidur yang terganggu.

Biasanya berlangsung pada tahap tidur ringan, atau kadang kala pada tahap mimpi (REM sleep.) Jika terjadi dalam tahap tidur mimpi, biasanya terjadi bersesuaian dengan mimpi yang mengejutkan, seperti melihat pencuri atau melihat sebuah kecelakaan. Kata-kata yang keluar bisa berkaitan erat dengan mimpi atau bahkan berlainan sama sekali, misalkan dalam mimpi meneriakkan “maling!” tetapi kata yang keluar adalah “mama!“ Si pengigau tidak ingat apa yang dikatakan atau bahkan mimpinya sendiri.

Ada sebuah gangguan tidur yang bernama REM Sleep Behavior Disorder (RBD), dimana penderitanya seringkali bermimpi harus mempertahankan diri dari serangan sehingga dalam tidur bergerak memukul, menendang dan juga mengigau. Gangguan ini banyak diderita oleh pria lanjut usia, dan biasanya diikuti dengan penyakit-penyakit syaraf degeneratif seperti parkinson. Diduga kuat RBD dapat disebabkan oleh beberapa obat psikiatris.

Diluar gangguan-gangguan tidur, mengigau sampai saat ini tidak dianggap sebagai suatu gangguan ataupun penyakit. Berkaitan dengan kepercayaan tradisional maupun supranatural, saya tidak berkompetensi untuk memberikan penjelasan.

**********************************************************************************


ade petua org dolu2 kate before tido  basuh kaki dulu..ade jgk kate jgn tido pas asar..huhu..ape pun..smile :-)

4 ulasan:

  1. dd pon ske ngigau ~angkat, tarik, pam, jatuh~

    BalasPadam
  2. erk..org2 PLKN mmg perangai semacam

    BalasPadam
  3. terlebey ragging r 2 smpai trauma bdk2 plkn

    BalasPadam
  4. saya ngigau bile banyak pikir masalah. wuhu.

    BalasPadam